Mandala Geometric - SWEDISH translation

by Justdunny (Toni Andmarc). Please leave some kudos so I know you’ve been here.

Huge thanks go out to Petra for translating this pattern for her crochet group.

**Geometrisk Mandala Filt

mandala geom PETRA SORESKOG 070714.jpg

Svensk översättning: Petra Söreskog**

Mandal geom rug.jpg

mandala geom side midSML.jpg

Gjorda i rutor, så lätt att jobba på året runt.

Genom att tillåta åtkomst till detta mönster, ger jag er rätten att göra denna filt för vilket syfte som helst, inklusive kommersiella ändamål. Det skulle glädja mig om jag tillkännages som designer, men jag kommer inte att jaga dig. Jag innehar dock alla rättigheter till bilderna.

Filten är gjord med 8 ply (DK) akryl garn och 4,00 mm virknål, men masktätheten är inte viktigt för en filt. Storleken kan variera, dock. Denna filt är ca 180 cm lång och ca 150 cm bred.

Mönster:
förklaringar -
sm – smygmaska
lm – luftmaska
fm – fastmaska

st - stolpe

Färger som används:
Vit – liten mängd för mittpartier – mindre än 1 nystan.
Aqua (ljus blå) – jag tror jag använde ungefär 3-4 x 100 g nystan.
Jacaranda (mörk blå) – ungefär samma mängd.
Ljus violett – ungefär 2-3 nystan.
Mörk lila – jag tror ungefär 4 nystan.

Jag tenderar att göra mönster allteftersom jag virkar, så gör en mitt konstruktion, virka sen runt den med varv i olika färger. Du kan få en ännu mer graderad effekt med fler färger, fast jag försökte det nyligen och föredrog hur detta blev.

MITT RUTA: Gör 1
Med VIT, 3 lm (eller fler om du föredrar det), sm till en ring. 2 lm, 2 st, (1 lm, 3 st) 3 gånger, 1 lm, sm i lm kedjan du började med. Ta av garnet.
(Jag fäster ändarna genom bakre maskbågarna när jag är klar med en färg. Nästa varv virkas då över ändarna. Väldigt starkt och inga jobb i slutänden!)
Med AQUA, fäst garnet i en st i mitten av varvet. Gör 1 varv med st runt center delen.

TRICK – När du når lm i varje hörn, vänd arbetet 90 grader så att sidan du just arbetade med är rakt ner till höger. Gör 2 lm som första st i sidan, gör 1 st i mitten av sista st (alltså den st som nu ligger ner, genom att sticka ner nålen nära botten på st. Det är 3 trådar i st och du behöver sticka ner nålen och virka i 2 av trådarna för att st ska sitta bra) och sen 1 st i lm som är i hörnet (det blir 2 m). Steg-för-steg beskrivning finns här http://justdunnycrochet.svbtle.com/nohole-corner-swedish-translation

Virka färdigt längs sidan, vrid och fortsätt till slutet. Sm i första lm kedjan. Ta av garnet.
Med JACARANDA, fäst garnet i mitten av raden (eller i någon maska som inte är i någon av de 3 m i hörnen, det är enklast) och gör 1 varv med st som tidigare varv. Jag vänder sen arbetet och gör ett varv med fm på samma sätt, utom när jag når hörnen, då gör du bara 1 lm som en första m. Ta av garnet.
Med LJUS VIOLETT, gör 2 varv med st.
Med MÖRK LILA, gör 4 varv med st. Du är klar med center rutan.

SIDO RUTOR RUNT MITTEN: Gör 4
Med VIT, gör samma center. Med AQUA, gör 1 varv med st.
Med MÖRK LILA, gör 4 varv med st.
Med LJUS VIOLETT, gör 2 varv med st.
Med JACARANDA, gör 1 varv med st, 1 varv fm. Slut.

HÖRN RUTOR RUNT CENTER: Gör 4 = 16 små rutor för den här delen.
De här görs genom att virka 4 små rutor som sammanfogas.

Börja med samma vita center.

LITEN RUTA 1 – fäst AQUA i lm i hörnet. Gör 1 varv med st BARA PÅ TVÅ SIDOR. Ta av garnet.
Fäst JACARANDA i första aqua m, gör 1 varv st längs samma två sidor. Du kan antingen vända arbetet och virka fm tillbaka över första varvet, eller ta av garnet och fästa det i början på varvet igen om du inte vill att ”baksidan” av st ska synas. Jag märkte att med fm varvet blandat med st varven så blev det ingen skillnad. Ta av garnet.
Fäst LJUS VIOLETT i början, gör 2 varv med st. Ta av garnet.
Fäst MÖRK LILA, gör 3 varv med st. Ta av garnet.
(Just för att det är en kvarts ruta och att hela center delen används, behöver man skippa 1 varv med st). Gör 8 st av dessa små rutor.

LITEN RUTA 2 – praktiskt taget likadan, man vänder bara på färgordningen. VIT center. MÖRK LILA – halvt varv st. LJUS VIOLETT – halvt varv st, halvt varv fm. JACARANDA – 2 halva varv. AQUA – 3 halva varv. Gör 8 av dessa små rutor.

Följ fotot när du sammanfogar dessa rutor. Alla vita mittpartier vänds mot mitten av mitt rutan. Vilken munsbit!

RUTAN I MITTEN PÅ NÄSTA VARV: Gör 4 stora rutor = 16 små rutor.
Repetera de senaste 2 rutorna men fäst dem annorlunda – vänd de 2 aqua rutorna så att mittpartierna möts, vänd mörk lila rutorna så att mittpartierna vänds utåt. (Se bild).

RUTORNA RUNT FÖREGÅENDE RUTA: Gör 8.
Gör som de små rutorna. Börja med vit mitt. Gör 1 varv med st i AQUA. Gör 2 varv med st, 1 varv fm i JACARANDA. Gör 4 varv st i LJUS VIOLETT. Gör 10 varv med st i MÖRK LILA.

HÖRN RUTOR: Gör 4 = 16 små rutor.
Varje ruta görs av 3 stycken “LITEN RUTA 2” + 1 styck “LITEN RUTA 1”. (Se bild på hur du placerar dem)

Alla dessa rutor bildar tillsammans en fyrkantig mittdel i mitten av filten. För att göra den rektangulär, så la jag till några små rutor ner längs sidorna.

AQUA SMÅ RUTOR: Gör 4.
VIT mitt. MÖRK LILA – 1 varv stolpar. LJUS VIOLETT – 1 varv med fm. JACARANDA – 1 varv med fm. AQUA – 1 varv med stolpar, 1 varv med fm.

MÖRK LILA SMÅ RUTOR: Gör 5.
VIT mitt. AQUA – 1 varv fm. JACARANDA – 1 varv med stolpar. LJUS VIOLETT – 1 varv med fm. MÖRK LILA – 1 varv stolpar och 1 varv fm.

MITT SEKTION: Ta en av de mörk lila rutorna. Fäst LJUS VIOLETT i ena hörnet och gör stolpar längs ena sidan. Ta av garnet. Fäst JACARANDA och gör 1 varv med stolpar. Fäst AQUA och gör 1 varv med fm. Fäst JACARANDA och gör 1 varv med stolpar. Fäst LJUS VIOLETT och gör 1 varv med st. Fäst likadant på motsatt sida, med samma färgordning. Sammanfoga rutorna så att de alternerar, slutar med aqua på varje ände.

Vid det här laget så sammanfogade jag alla rutor (med lite pyssel vid några ställen för att matcha färgerna, men om en ruta hade en solid färg i kanten så använde jag den.) Sen virkade jag runt filten med samma teknik vid hörnen som på rutorna, bara växlade färgerna allt efter känsla och tillgång. Jag brukar avsluta med ett varv kräftmaskor – gör bara fm från vänster till höger, alltså baklänges. Det ger en solid kant, men jag brukar hoppa över ungefär var 20e maska så att inte kanten blir vågig.
Mandala geom progess.jpg

 
52
Kudos
 
52
Kudos

Now read this

Triangle half-square - no-hole method

by Justdunny (Toni Andmarc). Please leave some kudos so I know you’ve been here. Several of my designs have cried out for a half-square that can be worked from the centre out so colours can be carried through, to fill spaces between... Continue →